Alla kommer dit, även du. Då krävs ett ställningstagande. Jag har provat tanken då och då – att ta fram mitt sedan årtionden gråa hår – men blivit skräckslagen över att kanske förvandlas till någon som anses som gammal, körd. Ändå berömmer jag ständigt andra kvinnor som har grått hår, att de är fantastiskt vackra. Snart är det dock dags. Om några månader – eller troligen några till … Bloggen är min väg att försöka våga hoppa! Följ med, kanske du känner igen dig och behöver förbereda dig, du med! Enkel blir förmodligen inte vägen till det grå, kanske till och med misslyckad, men lustfylld och intressant kan man ju alltid se till att den blir. När jag vågat ta steget, byter bloggen namn till Grå elegans.

5 september 2013

Working 9 to 5: Riksdagen

En koll bland våra 349 riksdagsledamöter visar att få kvinnor där har sin naturliga hårfärg - grått eller vitt - trots att åldern sedan länge gjort sitt.
Bloggen hittar bara 12-14 kvinnliga ledamöter som tagit steget, vid en genombläddring av alla porträttbilder.
Gråsosse har man ju hört talas om i andra sammanhang (visst är det enbart ett maskulint ord?), men med hänsyn till antalet mandat är Vänsterpartiets kvinnor bäst på uppgiften att se naturella ut.

Kanske är det inte så konstigt att det ser ut som det ser ut, att powerkvinnor inte förknippas med grått hår. För vem tror ni har störst chans i arbetslivet? Den gråhåriga 49-åriga kvinnan eller den 49-åriga hårfärgade kvinnan? Motbevisa mig gärna. Det skulle vara underbart!

Mia Sydow Mölleby, Vänsterpartiet.















Så här skriver Mia Sydow Mölleby, vice gruppledare i vänsterpartiet och ledamot i konstitutionsutskottet - till bloggen:
"För egen del handlar det faktiskt om flärd. Jag orkar inte hålla på och färga håret tillräckligt ofta och tycker det är fult med utväxter i hårbotten (vilken färg de än har) och därför får mitt hår helt enkelt vara grått."

Det där var viktigt. Nu ska bloggen börja tänka "flärd" i stället för destruktiva negativa tankar kring att grått hår uppenbarligen gör bloggen äldst på sin arbetsplats eftersom ingen annan där är grå. (Vilket ju bloggen är. Men ändå. Mycket att jobba med här ...)
"Flärd" känns som ett litet men viktigt steg - om inte för mänskligheten - så för bloggen själv.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar