Alla kommer dit, även du. Då krävs ett ställningstagande. Jag har provat tanken då och då – att ta fram mitt sedan årtionden gråa hår – men blivit skräckslagen över att kanske förvandlas till någon som anses som gammal, körd. Ändå berömmer jag ständigt andra kvinnor som har grått hår, att de är fantastiskt vackra. Snart är det dock dags. Om några månader – eller troligen några till … Bloggen är min väg att försöka våga hoppa! Följ med, kanske du känner igen dig och behöver förbereda dig, du med! Enkel blir förmodligen inte vägen till det grå, kanske till och med misslyckad, men lustfylld och intressant kan man ju alltid se till att den blir. När jag vågat ta steget, byter bloggen namn till Grå elegans.

6 september 2013

Så gjorde jag: Gråhåriga Ninna Ekbom - Sveriges snyggaste skönhetsredaktör

Uttrycket "Grå mus" är verkligen inte lika med grått hår, fast många sorgligt nog tycks tro det!
Dags att möta frilansskribenten Ninna Ekbom, Sveriges snyggaste skönhetsredaktör - du hittar henne i M Magasin och Topphälsa.
Och så i Coops kundtidning Mer Smak, fast där handlar det om mat. Mer Smak görs av AB Tidningen Vi:s kundtidningsverksamhet på uppdrag åt Coop.
Alla smarriga recept hittar du på Coops hemsida.
Pangbrud i svartvitt.














Hej Ninna, berätta: När, var, hur och varför slutade du färga håret?
Strax innan 50-årsdagen, mest för att jag var nyfiken på att se hur min naturliga hårfärg såg ut. Jag visste att det fanns ansenliga mängder grå strån men hade under ett antal år dolt dem väl med slingor i tre olika blonda nyanser. Jag var också trött på att sitta i timtal för att få håret inpackat i minutiöst små vikta foliepaket. Det hände att jag bad frisören göra färre slingor för jag tröttnat på att sitta still.
(Älskar ni inte Ninna redan, så säg?!)

Hur förvandlades din yttre personlighet?
Eftersom jag gick från askblond till blondgrå  eller ljusgrå förändrades den inte alls. Skillnaden blev inte så dramatisk och dessutom dök det upp mörka stråk som gjorde att uttrycket inte blev platt. Den grå möss-effekten som jag var lite orolig för uteblev och jag gillar mina grå nyanser. Ibland tror jag att jag fortfarande är blondin, i alla fall de dagar jag inte tittar så noga i spegeln.

Hur blev omgivningens reaktion ?
Väldigt positiv, framförallt bland frisörer som tycker att den är ursnygg. Själv tröttnar jag då och då, framförallt under vinterhalvåret när håret känns dammigt. Jag hamnar alltid i en svacka och vill ha blankt hår i en snygg färg när allt runt omkring är grått och det knappt finns något dagsljus alls.
(Intressant psykologiskt fenomen. Känner någon annan igen sig?)

Hur sköter du ditt grå hår?
Grått hår blir porösare och mattare eftersom  pigmentet försvunnit, så jag är noga med mina hårprodukter. Sulfatfritt shampoo och balsam som inte torkar ut. Inpackningar då och då för att bättra på kvalitet och glans. Inte så mycket stylingprodukter, till vardags blir det mest olja i topparna och fönar jag blir det bättre med en volymprodukt närmast rötterna.
Hårbotten är nog vår mest bortglömda kroppsdel, och ska jag ge ett tips för att förbättra hårets kvalitet så är det hårbottenmassage. Inget småpetande utan ordentliga tag så att den verkligen rör på sig. Det kan inte göras för ofta och är urskönt. En bra borste är också ett måste. Jag har investerat i en Mason Pearson, borstarnas Rolls Royce, den kostar en tusenlapp men räcker livet ut och är suverän.

Stylingtips?
Viktigast i garderoben: Grymt snygga accessoarer och skor.
Viktigt att tänka på med grått: Lägg till färg på andra ställen. Röda läppar, markerade ögon eller en accessoar i färg gör det grå snyggare.

Ninna hade även kunnat platsa under bloggetiketten GRÅHÅRIGA STILIKONER
Hon är en så fruktansvärt snygg representant för Grå mognad, att ni får två bilder till på henne:

På den tiden det begav sig med färgade slingor.
Numera.

2 kommentarer: