Alla kommer dit, även du. Då krävs ett ställningstagande. Jag har provat tanken då och då – att ta fram mitt sedan årtionden gråa hår – men blivit skräckslagen över att kanske förvandlas till någon som anses som gammal, körd. Ändå berömmer jag ständigt andra kvinnor som har grått hår, att de är fantastiskt vackra. Snart är det dock dags. Om några månader – eller troligen några till … Bloggen är min väg att försöka våga hoppa! Följ med, kanske du känner igen dig och behöver förbereda dig, du med! Enkel blir förmodligen inte vägen till det grå, kanske till och med misslyckad, men lustfylld och intressant kan man ju alltid se till att den blir. När jag vågat ta steget, byter bloggen namn till Grå elegans.

19 september 2013

Familjen: Maken

Familjen, familjen.
Tänk så mycket synpunkter det har förekommit genom åren på bloggens hår.  Från barnen. Maken har i regel över huvud taget inte sett resultatet av flera timmar och tusenlappar på salong.
Vad tycker de nu, om det anträdda gråhårsexperimentet?
Vi börjar med 61-årige Lennart.

Hej. Tycker du att jag ska ta fram min grå hårfärg?
Nej, inte nu. Det är för tidigt. 
När är lagom då?
När du slutar klä dig så där fint. Kanske vid 65, när du slutar arbeta. När du inte målar dig och så.
Varför vill du att jag ska fortsätta färga håret?
För att jag tycker att du är snyggare så.
Men varför färgar du inte själv håret då?
Ingen man gör det!
Joodå, de är bara en annan generation än du. De gör ansiktsbehandlingar också.
I alla fall inte de jag känner.
Är det kanske så att du vill ha en fru som ser ung ut, och det skulle inte jag göra om jag var gråhårig?
Absolut inte. Du skulle bära upp grått hår också. Det har inte med det att göra.
Kan det vara så att du inte vill att jag ska vara gråhårig för att när du ger mig en kram, så är det som att du kramar din egen mamma eller din svärmor?
Det var det fånigaste jag har hört.
Vem tror du lättast får jobb av två lika kompetenta kvinnor i samma ålder, där den ena är gråhårig och inte den andra?
Helt irrelevant fråga.
Varför är du själv gråhårig?
Jag är väl inte grå!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar