Alla kommer dit, även du. Då krävs ett ställningstagande. Jag har provat tanken då och då – att ta fram mitt sedan årtionden gråa hår – men blivit skräckslagen över att kanske förvandlas till någon som anses som gammal, körd. Ändå berömmer jag ständigt andra kvinnor som har grått hår, att de är fantastiskt vackra. Snart är det dock dags. Om några månader – eller troligen några till … Bloggen är min väg att försöka våga hoppa! Följ med, kanske du känner igen dig och behöver förbereda dig, du med! Enkel blir förmodligen inte vägen till det grå, kanske till och med misslyckad, men lustfylld och intressant kan man ju alltid se till att den blir. När jag vågat ta steget, byter bloggen namn till Grå elegans.

15 augusti 2013

Stilikon: Helen Mirren

Dags för en ny Stilikon, tycker jag.
Det här är inte illa, eller hur?
Och inte heller färgen på klänningen ber om ursäkt för sig.

Helen Mirren, numera adlad,
därför ska det vara Dame före namnet.



















Brittisk skådespelare, född 1945. 
Hennes riktiga namn är Ilena Lydiya Vasilevna Mironova. Pappan var rysk aristokrat som senare bytte namn till Basil Mirren.
Helen Mirren har en tatuering mellan tummen och pekfingret på vänster hand, ett indiantecken som står för jämlikhet - en sådan kvinna måste man ju bara älska!
Gjort flera storroller, bland annat spelat Elizabeth II i filmen The Queen (2006).

6 kommentarer:

  1. Hon är snygg och elegant Helen Mirren! /Marianne

    SvaraRadera
  2. Helt rätt val! / Kristina

    SvaraRadera
  3. Bloggen satte igång alla möjliga tankar om grått hår och grått i största allmänhet. Hur gjorde mamma …? Är problemet att man blandar samman ”grå mus” med ”grått hår” …? Hm./Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tanke, det där med "grå mus" och "grått hår". Den känner jag att jag vill återkomma till. /Margaretha

      Radera
  4. Utväxter är ett stort problem, än så länge verkar min fortfarande vara råttfärgad, ljusare eller mörkare beroende på årstid. Slingar håret cirka var 15:e eller 16:e vecka, årskostnader förtränger och mörkar jag så gott det går. Min princip är att håret får kosta hur mycket som helst, det räcker med att jag drabbats av spikrakt hår, skulle ge vad som helst för naturligt fall eller lockar. Denna ekonomiska inställning kommer inte att hålla på sikt, inser jag, hårvårdens procentuella kostnad jämfört med min pension är väl inte så bra men men ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag hade lärt mig att göra enkäter på nätet, skulle det vara intressant att undersöka både det ena och det andra av det du nämner ovan./Margaretha

      Radera