Alla kommer dit, även du. Då krävs ett ställningstagande. Jag har provat tanken då och då – att ta fram mitt sedan årtionden gråa hår – men blivit skräckslagen över att kanske förvandlas till någon som anses som gammal, körd. Ändå berömmer jag ständigt andra kvinnor som har grått hår, att de är fantastiskt vackra. Snart är det dock dags. Om några månader – eller troligen några till … Bloggen är min väg att försöka våga hoppa! Följ med, kanske du känner igen dig och behöver förbereda dig, du med! Enkel blir förmodligen inte vägen till det grå, kanske till och med misslyckad, men lustfylld och intressant kan man ju alltid se till att den blir. När jag vågat ta steget, byter bloggen namn till Grå elegans.

8 augusti 2013

30 år av gegga

Det första kommersiella hårfärgningspreparatet lanserades 1909 i Paris av en kemist i Paris vid namn Eugène Schueller. Hårfärgen, som var vida bättre än de som fanns tidigare, blev en dundersuccé och kom att ligga till grund för det företag han startade i samma veva – L’Oréal. I dag världens största skönhetsföretag.
Allt det här lärde jag mig i (och har kopierat rakt av) från det suveräna programmet STIL i Sveriges Radio, lett med fast stilsäker hand av duktiga Susanne Ljung.

I dag betraktas färgning av hår som en självklarhet, något som får kosta. Och gör det.

Jag har färgat håret i drygt 30 år. Själv (förlåt, förlåt, jag vet ...) Ungefär var 8:e vecka, åtminstone utväxten. Som förstås inte alltid varit grå, ibland brunare än jag önskat, ibland till och med snygg fast jag tyckt den varit ful. I dagens penningvärde blir det:
100 kronor per gång x 7 gånger per år x 30 år.
Alltså den nätta summan av 21 000 kronor.
Åh det värsta av allt – jag har inte ens varit nöjd en tredjedel av gångerna!
Statusen i mitt badrum just nu.














Hade jag gått på salong – vilket jag borde ha gjort – kan vi räkna så här (Stockholmspriser):
1000 kronor per gång x 5 gånger per år x 30 år.
Alltså den nätta summan av 150 000 kronor.


1 kommentar:

  1. Well, 2415 € in thirty years : 80,5 € per year, 6,7 per month ,who said life in Sweden is expensive ?
    French, 68

    SvaraRadera