Alla kommer dit, även du. Då krävs ett ställningstagande. Jag har provat tanken då och då – att ta fram mitt sedan årtionden gråa hår – men blivit skräckslagen över att kanske förvandlas till någon som anses som gammal, körd. Ändå berömmer jag ständigt andra kvinnor som har grått hår, att de är fantastiskt vackra. Snart är det dock dags. Om några månader – eller troligen några till … Bloggen är min väg att försöka våga hoppa! Följ med, kanske du känner igen dig och behöver förbereda dig, du med! Enkel blir förmodligen inte vägen till det grå, kanske till och med misslyckad, men lustfylld och intressant kan man ju alltid se till att den blir. När jag vågat ta steget, byter bloggen namn till Grå elegans.

3 september 2013

Så gjorde jag: Jenny Morelli


Tvärtemot-Jenny, som ville bli silver redan i unga år.
Foto: Guro Zahir Storskjaer

















Nu ska ni få möta en kvinna som gjorde precis tvärtom - duktiga Jenny Morelli, chefredaktör på Fotografisk tidskrift. Färgade kritvitt/silver fast hon inte är ett dugg grå i botten ännu.
För så är det ju. Grått hår dyker upp och hyllas inom modevärlden med jämna mellanrum, men trenden blir aldrig långlivad. Behöver bloggen säga att de gråhåriga catwalkmodellerna brukar vara runt 20-25 år?

Grått anses ju allmänt signalera att en persons bäst-före-datum närmar sig med stormsteg. Därför tycker bloggen att Jennys berättelse i alla fall är uppfriskande. Så här skriver hon:

"Jag ville härma alla tuffa unga tjejer på stan som hade kritvitt/silverfärgat hår. Gick till en dyr frisör på Söder i Stockholm och tokblonderade och silvertonade hela håret. Det tog ett par timmar. Mycket tjusigt blev det. Problemet är när man är fejk att det krävs typ 1500 kronor var tredje månad för att få det att se bra ut och jag är tyvärr lite snål. Så jag började experimentera med Jane Hellens supeblondering hemma i stället.
Första gången gick det bra. Men andra gången blev jag övermodig och tog 2 kurer i stället för en och sedan ramlade allt hår av. Lite vita tussar och stripor kvar på skallen bara. Så då fick jag panik och avbröt silverhårsprojektet och ser nu framtiden an. Det kommer väl av sig själv vad det lider."

Mon Dieu! Paniken med bara tussar och stripor kvar, kan bloggen leva sig in i till
100 procent. Den måste till och med vara värre än den att ha grått hår och därför betraktas som gammal och överspelad.
Åh, vad bloggen önskar att den kunde ha samma naturliga inställning till det grå experimentet som denna modiga kvinna ovan!
Och ja Jenny, du kan se framtiden an med förtröstan. Det kommer av sig självt.

Vad tycker du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar